Szimbólumok nyelvén üzen a természet

Misztikus állatok és mágikus szimbólumok

Az unikornis szimbólum 2. rész
Mítoszok és legendák

_2_unicorn.jpgAz első részben bemutattam az unikornist, hogy milyen varázslatos lény. A Tisztaság, a fény, a bölcsesség, a gyorsaság, a harmónia és a spirituális egység jelképe.

Mivel számos nép tisztelte és csodálta e misztikus teremtményt, így tengernyi legenda született róla, ebből merítek néhányat.   

-_india.jpgIndiában úgy tartják, hogy az egyszarvú teste lóé, lábai elefánté, a farka vaddisznóé, a feje szarvasé, melyen egy három méteres szarv látható.

A tuluk, a dravidák egyik csoportja, az ő hiedelmük szerint ezen a mitikus állaton lovagoltak a nagy hősök, a félistenek, de a félistennek tartott Bermeru Daiva szekerét is egyszarvúak húzzák.  Ez a ma az ország középső és déli részén ősi nép az árják előtt uralták India nagy részét és ősi műveltségük beszivárgott a szanszkritba is.


Az egyszarvúról szóló legrégebbi irodalmi források a védikus hagyományban lelhetők fel. Az Atharva -Véda himnuszának egyik verse egy egyszarvú antilopról szól, aki meggyógyítja romlott emberi természetünket. Ember és állatfeletti mérete és ereje, megtermékenyítő, de egyidejűleg pusztító hatalma miatt a védikus hagyomány Indra és Varuna istenségekkel azonosítja. Indrát a Rigvéda néha egyszarvú ló formájában írja le, ő győzi le az őssárkányt, ezzel a rend princípiumát viszi győzelemre a káosszal szemben. Az egyszarvú vadszamár feltehetőleg régebbi hagyományokban vihar- és felhőisten lehetett. Erre utal az üvöltéshez kapcsolt megtermékenyülés és egyben pusztulás motívuma.


-_vizet_tisztit.jpgAz iráni szent szövegekben bukkanhatunk az egyszarvú egyik legősibb változataira. A Bundahisn az egyszarvút a "Jó Teremtés" állatai közt, mint szent vadállatot, egyben, mint vallásos imádatuk tárgyát említi. A mondák szerint Ahriman kígyói megmérgezik a vizeket. Ekkor a tavak, folyók partján várakozó állatokon Ahura Mazdá (perzsa isten, a Teremtő) úgy segít, hogy elküldi háromlábú vadszamarát, amely egyetlen szarvának érintésével megtisztítja a mérgezett vizeket.


Ez a mitikus állat nem eszik füvet csak lelki táplálékon él, teljességgel igaz lény. A háromlábú vadszamárnak szürke szőre van, és a szarva üreges, akárha aranyból volna. Szarvával legyőzi és meghiúsítja a gonosz minden ármánykodását. Amikor ez a hegynagyságú egyszarvú vadszamár elüvölti magát, attól minden vízi nőstény megtermékenyül, de a szülés előtt álló ártalmas teremtmények elvetélnek. De emellett a termékenység, a nemzőerő, a teremtés és újrateremtés, a gyógyítás eszköze és megszemélyesítője, és ezzel ősi jelképi rokonságot fedezhetünk fel közte és az Életfa között. A 3-as szám a három lábra utalva az isteni teljesség, a totalitás száma. Utal arra, hogy az egyszarvú a levegőnek, a földnek és a vizeknek is az ura. A fehérség a tisztaság és a szellemi természet jelképe, az arany pedig azé a létállapoté, ahová minden teremtménynek el kell jutnia.

A kína-_kinai_kilin01.jpgiak szerint az egyszarvú a négy szent állat egyike a sárkány, a főnix és a teknősbéka mellett. (Róluk is olvashatsz előző cikkeimben). Az egyszarvú a szárazföldi állatok vezetője, a főnix a madarak királya, a sárkány pedig a vízi állatoké.

E mitikus lény a sárkány, a ló és az oroszlán kereszteződése: hátsó lábai ragadozó madáré, mellső lábai nagymacskáé, testét pikkelyek borítják, kígyófejét egyetlen felfelé meredő, tűhegyes szarv díszíti. A kínai egyszarvú a sárkányok leszármazottja. Egyszarvú állat Kínában nagyon sok volt. Állítólag a Ming dinasztiában (14-17. sz.) élték virágkorukat, amikor csaknem 20 fajt tartottak számon. A Ming dinasztia idején két szarvval ábrázolták e mitikus lényt. Volt köztük vad és harcos természetű, szelíd jóindulatú, és rejtőzködő, bölcs, aki meg tudta mondani ki bűnös ki ártatlan.

-_kinai_depositphotos_11808715-chinese-style-painting-art-kilin-fairy-tale-animal.jpg Nagyon sok fajtájuk létezett, (ezek közül felsorolok néhányat akikről megemlékeznek a krónikák: Qilin, kioh twan, poh, hiai chai, Too Jou Shen, xie zhi, bai ze, xie niu.) köztük volt a híres Kilin (qilin), a keleti egyszarvúak legnemesebb fajtája. De ő is már leszármazottja egy archaikus sárkány-egyszarvúnak. Ez utóbbi is hasonló jelentéseket hordoz magában, mint az egyszarvú vadszamár. A kínai mondás a Kilint a négy szent és intelligens állat közé sorolja, és sokszor a négy égtáj közül a Fehér Tigrist helyettesíti, ezzel a levegőt és az őszt jelképezi. A Kilin teste a szarvaséra hasonlít, patái lópaták, farka az ökörére emlékeztet. Hátát ötszínű, hasát barna vagy sárga szőrzet, egyetlen szarvát irha borítja, vagy élő húsból van. Más hagyomány szerint maga a szarv pompázik az öt szent színben. Hátát pikkelyek is fedhetik. 

-_kinai_the_birth_of_qilin_by_shikathefox.jpgAz egyszarvú az erő, a hatalom szimbóluma, ugyanakkor a tisztaságot, a fényt, és a pompát is jelképezi. Már az ősi Kína területén is megtaláljuk ezeket a morális kategóriákat az egyszarvúban megtestesülve, mely, mint császári jelkép (a császárnőnek pedig a főnix volt a szimbóluma), a császári értékeket szimbolizálja. Amikor ezek megjelennek a világban, kedvező előjelként megjelenik az ezeket hordozó szimbolikus élőlény, az egyszarvú is.
A Kilin nagy uralkodók és bölcsek születését vagy halálát jelzi. Nevében a hím és a nőstény megjelölésére használt szavak összegződnek, mert a Ki a férfinem, a Lin a nőnem jelölője, tehát kétnemű állat. Származását titok fedi. A Föld középpontjából szökken elő, megjelenése azonban kiszámíthatatlan. Halhatatlan vagy nagyon hosszú életű legalább 1000 évig élt, így megtestesítette a tudást és a bölcsességet is. Nagyon gyors és erős állat, lehetetlen volt -_kinai_xie_zhi.JPGelfogni. Az állatok királya, még senki sem ölt meg vagy fogott el egyet sem. A Kilinnek kifejlett érzéke van az igazság és a hamisság megkülönböztetéséhez, nem lép rá semmilyen élőlényre. Úgy tartották az egyszarvúak képes eldönteni ki a jó és ki a gonosz, ezért a Han időszakban a bíró széke mögé a falra egyszarvút festettek. A jóságra és a harcra is kész béke szeretet jelképe. A Kilin ereje szellemi természetű. Magánya nem vadságának, hanem méltóságának jele. A Kilin szentéletű bölcsek alakjában is megjelenhet, és mint ilyen isteni tanok hordozójaként tisztelendő. Léte az emberiség üdvösségét szolgálja. A legmagasabb rendű erők képviselője, melyeket patái, koponyája és homlokéke testesít meg. Ezek szaturnikus jellegre is utalnak. 
A hagyomány szerint a Kilin megjelent a Sárga Császár kertjében, Konfucius anyjának és magának Konfuciusnak is. 
22 évszázaddal Krisztus születése előtt Sun császár egyik bírájának volt egy egyszarvú kecskéje, akit mindig elhoztak a tárgyalásokra, mert békén hagyta az ártatlanokat, viszont megdöfködte a bűnösöket.

-_kinai_happy_budha_gilin.JPGMég ma is sokhelyütt Kínában egyszarvú ábrákkal díszítik a bölcsőket, abban a reményben, hogy gyermekük híres és áldott lesz.

Távol-Keleten, az ősz derekán tartott ünnepkör keretében nagyra becsült népünnepély az egyszarvú tánca. A Hn-shu krónikában például a csilin nevű állat, vagyis az egyszarvú a hunok mitikus állata volt. 

Dzsingisz kán a 13. században India meghódítására készült, amikor egyik előőrse egy szarvashoz hasonló, de egyszarvú, zöld szőrű állatot pillantott meg. A jelenés azt üzente, hogy forduljanak meg és térjenek haza. Általa az ég azt kívánta tudtukra adni, hogy elege van az embervér ontásából. A kán erre letett hódító terveiről és hazatért.

einhorn.jpgNémetországban az egyszarvút Einhornnak hívják. Máriát a vallásukban egyszarvúnak tekintették a tisztasága szűziessége miatt. A Harz hegységében van egy barlang melynek neve Einhornhohlen. A név egy mitikus történetből ered, miszerint a barlangban élt egy idős gyógyító asszony, akihez sokan jártak gyógyulni. Ez nem tetszett a papoknak és boszorkánynak kiáltották ki. Egy papot és több katonát küldtek fel a hegyre, hogy fogják el, de mikor odaértek, akkor a nőt egy egyszarvú a hátára vette és elmenekítette. A nehéz fegyverzetű katonák lemaradtak, de a pap beérte őket, ekkor az asszony egy jelet rajzolt a levegőbe, melynek hatására a pap eltűnt csak a ruhái maradtak ott, ettől kezdve nevezik a barlangot Einhornhohlennek.

-_f_schommer_buchepalos_megszeliditese_festmeny.jpgA makedón király III. Alexandrosz, aki Nagy Sándor néven vált híressé, kapott az egyiptomi fáraótól egy egyszarvút, Buchephalost, aki csak gazdájának engedte meg, hogy a hátára üljön.  Nemes tulajdonságait az állat magától Pégaszosztól örökölte.

Egy delphoi jóslat szerint:  „Bukephaloszt, a lovat, melynek vállai közül ökörfej nő ki, egyedül az tudja megülni, aki egykoron majd a világ ura lesz.” Mely beteljesült, mert ennek a ménnek segítségével nyerte nagy győzelmeit. Mikor Indiában halálos sebet szerzett (a Hüdaszpész menti csatában) és meghalt, sírja fölé várost emeltetett, melynek neve Bukephalia lett.

-_nagy_sandor.jpg

Sok művészt megihletett ez a mitikus ló, pl. F. Schommert aki megfestette Buchephalos megszelídítését, ahogy Alexandrosz küzd a két lábon ágaskodó gyönyörű fekete ménnel.

-_sellolo_-tengeri_lokelpie_by_krizdole.jpgA tengeri ló (Sea horse, Haima, Hippocampus )

Nemcsak kínai, hanem európai, kelta, iszlám, görög, föníciai és etruszk mitológiában is megtalálhatjuk a halfarkú egyszarvút. Feje és mellső lábai lóé, hátsó része halfarokban végződik, testét pikkelyek vagy teknőpáncél borítja, ezzel erősen a víz elemet képviseli. 

Ezeknek a mesés kétéltűeknek, két csoportja van. A tenger lovai és tó vagy folyók lovai. Ezeket sellőlónak nevezik. A tengeri ló hasonlit egy unikornisra, de amelső lábuktól a hátsó részük halfarokban végződik. A tengeri lovak vagy a tenger csatalovai, képviselik a párát, a holdbéli hatalmat, termékenységet és káoszt. Egy legenda szerint Poseidon szekerét húzzák. Az ősi káoszt vagy erőit jelképezik a sellőlovak és Poseidon a tengerek istene irányítja őket szigonyával. poseidon-chariot-mosaic.jpg

Zakariyya al- Qaswini így írja le a sellőlovakat: „Olyanok, mint a szárazföldi lovak, de hátsó lábaik helyet hosszú hal farkuk van, és színük fényesen csillog, mellső lábaikon a paták, hasadtak. Ezek az egyszarvú teremtmények a tengerben éltek, de a felszínre merészkedtek teliholdkor, hogy párosodjanak, ennek a frigynek a gyümölcse, gyönyörű volt, egy aprócska csikó, mely ezüstösen csillog, akár a teliholdas éjszaka.”

-_see_h_celtic_seahorse_1.jpgA Kelta legendák szerint egyszerre csak egy tengeri ló létezik a földön, és hitük szerint mágikus lény. Egyszerre him és nőstény, midőn ideje lejár egyetlen tojást rak, majd elpusztul és abból új tengeri ló születik. A tengeri ló szimbólumát, kelta tengeristenekkel, és az alakváltoztatás hitével kapcsolták össze. A druidák tanítása szerint: kövesd az isteneket, légy erős, bátor, és ne tégy rosszat. Aki ilyen amulettet hord impulzív és karizmatikus egyéniséggé válik, tehetsége megnyilvánul.

 

 A föníciaiak által alapított mysiai Lampaszkusz városának pénzein szárnyas tengeri ló volt.

A Trevi kútban (Róma) szárnyas Hippocampusok, tengeri paripák húzzák Neptunusz (Poszeidón) szekerét.

sea_horse_trevi_kut_1036944_6116.jpg

A Kelpie egy rosszindulatú kelta vizitündér (vízi démon), talán az ő példája a leghíresebb. Skóciában minden tóhóz kapcsolódik egy legenda arról, hogy egy mitikus lény él a vizükben. Mivel ezek a lények alakváltók, ezért leggyakrabban ló vagy fiatal férfi képét öltik magukra és így csalják tőrbe a gyanutlan utazókat. Amikor a Kelpie ló alakban jelenik meg, szeme nagyszerű csatalóé, szemében lakozik a sötétség és a vadon. Ez különbözteti meg -_kelpi_demone-kelpie-ter1.jpgegy szokásos ló nézésétől, és van még egy különbség, hogy mindig víz csorog a sörényéből. Egy tó vagy folyó partján várakozik, teljes felszerelésben, amíg egy lány vagy egy gyerek arra nem téved, mikor a gyanútlan idegen felül a hátára, a Kelpie beleugrik a vízbe, hogy lovasa megfulladjon, majd barlangjában megeszi.

Egyesek le tudták győzni e vízi fenevadat, mégpedig úgy, hogy egy trükkös csellel levették róla kantárját, és a sajátjukat rakták a helyébe. Ekkor a Kelpie egy szelíd lóvá válik, és minden parancsát teljesíti legyőzőjének.

A másik alak, amit a Kelpie előszeretettel ölt magára, az a jóképű férfi álcája, amivel nőket csalogat magához, a történet vége azonban ugyanaz, mint az előbb. A becserkészett hölgy a tengerbe vész és a szörny táplálékává válik. Azonban itt is találunk egy jellegzetes ismertetőjegyet: a tengerparton sétáló, megnyerő ifjú hajában hínár szálak láthatóak.

lochnessi.jpgA világ legnagyobb Kelpie-je állítólag Loch Ness-ben, Skóciában van. Ő egy tengeri kígyónak álcázza magát.

Egy másik skót vízdémon volt az Ech-Ushakya. Ez egy aranyos ló volt vagy póni. A vízparton várt egy gyanútlan személyre, aki felülne a hátára. Az volt az utolsó tett amit, az áldozat végrehajtott, mivel az Ech-Ushkya nem engedte, hogy leszálljon róla. Az emberevő csak egy darabkát hagyott az áldozata testéből, hogy megmutassa az embereknek mi történt.

Forrás: Márkó Zsuzsa - Az Egyszarvú

Terez: Sellőlovak

Legendavadász: Kelta szörnyek - Kelpie

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szimbolumokuzenet-misztikusallatok.blog.hu/api/trackback/id/tr6613954240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Szimbólumok nyelvén üzen a természet

Itt megtudhatod, hogy mit jelképeznek a mítikus lények, milyen legendák kapcsolódnak hozzájuk, és hogy mit jelentenek az ősi kelta, maja, Egyiptomi, Azték, Kínai, indiai szimbólumok

Friss topikok

Archívum

süti beállítások módosítása